tisdag 6 mars 2012

2010 Domaine du Perron Les Ermitures

Om det hade funnits klockor för drickbarhet, charm och omedelbarhet i systembolagets katalog så hade de gett fullt utslag för 2010 Les Ermitures. Hade man kunnat mäta egensinnghet och personlighet på samma sätt hade även de mätarna gått i topp.

Domaine du Perron har sina marker i Savoien i byn Villebois. Marker och marker förresten. Om jag förstår hemsidan rätt så handlar det om några ryamattsstora plättar, några i egen ägo andra arrenderade. Man odlar chardonnay, roussette, pinot noir och gamay.  Arbetet i markerna är såklart ekologiskt, i källaren icke-interventionistiskt och svavelfritt.

I glaset möts man av en helt transaprent, mycket ljust röd uppenbarelse. Det räcker med en liten sniff för att slå an tonen. Lätt, elegant, ren, röd bärfrukt intar mitten av scenen medan andra, mera evavsiva, aromer fladdrar förbi. Allt är väldigt subtilt och försiktigt men när jag fokuserar ordentligt hittar jag brödkryddor, bioäpplen, kamomill och en lätt touch av peppar.

Smaken är lätt, mjuk och läskande. Här finns näpna, röda bär, frisk syra, toner av kamomill och läckra kryddtoner. Avslutningen har ett inslag av lingon eller rönnbär och bjuder på en fin balanserad blandning av syra, sötma och bitterhet.

Det här är skitgott och fullt i klass med Lapierre, Bornard och Foillard. Inlägg om den här typen av viner brukar avslutas med något om att man inte kan få nog, bara ett litet glas till osv. För min del börjar jag faktiskt att få nog eller att bli nöjd. Det här är inte ett område som jag kommer att lägga ner någon större möda på att utforska vidare. Stilen har helt enkelt sina begränsningar. Det var en riktigt häftig ögonöppnare till att börja med men just nu vill jag ha vin med lite mer substans.

Petillant säljer för 175 DKK

Inga kommentarer: