torsdag 6 februari 2014

2011 Vaudoisey-Creusefond Bourgogne Pinot Noir




En av mina föresatser för 2014 är att närma mig bourgogne. Har haft tanken ett tag, provat en del men tyckt att det verkat för dyrt, för jobbigt och för svårt. Sedan kom jag på hur jag brukar göra och då kändes företaget plötsligt hanterbart. Alltså bara att hoppa i, prova det som kommer i min väg och se vad som faller mig i smaken. Jag tänker ge mig ut på irrfärd utan karta och kompass. Köra med intuitionen som vägledare och med några goda råd från betrodda som packning. Vart det här kommer att leda har jag ingen som helst aning om men det känns onekligen spännande.

Första anhalten är i sann Billigt Vin-anda ett instegsvin, en 2011 Vaudoisey-Creusefond Bourgogne Pinot Noir, inköpt i en dansk livsmedelsaffär. Vinet är ljust, transparent och klarrött. Doften tar rejält med tid på sig att öppna upp. Först rejält stumt och tillknäppt, blygt och tillbakadraget. Efter en vända på karaff tittar det fram lite försynt jordgubbsfrukt och med ytterligare tid så blir doften ytterst delikat. Florala toner, jordgubbar, körsbär och hallon med pinotkryddigheten i bakgrunden. Försiktigt, nedtonat men väldigt sensuellt. Doften kräver en del uppmärksamhet men har man den blir man belönad. Smaken fungerar på precis samma sätt. Den liksom smyger sig på och viskar fram budskapet. Perfekt balans mellan charmig frukt, syra och lätta tanniner. Inte någon övertydlig pinotkaraktär utan mina tankar hade nog dratt åt beaujolais vid en blindprovning eller möjligen åt någon höghöjdsodlad norditalienare. Vinet gjorde en strålande insats till en fet och salt charktallrik och gjorde på intet sätt bort sig när det hamnade hemmagjord pizza på bordet. Finlemmat måhända men viker absolut inte ned sig i skarpt läger.

Jamen det här var väl ingen dum början på mina burgundiska irrfärder. Jag är helt med och tänker att det kan vara klokt att börja med instegsbourgogne innan det är dags att hit the harder stuff...

5 kommentarer:

Vinosapien sa...

ababab...känns som du fått smak...känner diverse förmedlare som kan förse dig med kickar i uppåtgående trend...se bara till att du har slantar...rediga sådana...

Ingvar Johansson sa...

Det var precis vad jag hoppades på....

Puteljen! sa...

Har man väl fastnat i bourgogneträsket brukar det innebära antitesen till billigt vin. Du får kanske byta namn på bloggen? Ser framför mig en rad överstrykningar: Billigt vin --> Halvdyrt vin --> Dyrt vin --> Svindyrt vin

Rara droppar sa...

Välkommen till fördärvet :)

Gôut sa...

Härligt Ingvar!
För att närma sig Bourgogne från dina trakter kan ju en sväng förbi Cotes-du-Rååån vara ett steg, såväl fysiskt som i anden.
Det kan vi väl ordna?