onsdag 18 juni 2014

Tillbaka till rötterna - NV Pelissero Barlet Nature & 2012 Giovanni Rosso Langhe Rosso

Den långa pausen i bloggandet gav utrymme för en del tankar kring bloggandet, hur det började och hur det utvecklats. För min del handlade det väldigt mycket om en lust att skriva om rejäla och rustika vardagsviner som jag inbillade mig skulle dyka upp om jag började gräva. Så blev det väl också. Till en början. Sedan hände det något. Det dök upp en lust att prova bättre, dyrare, mer exklusiva viner. Jag fick också vad som måste kallas för ett specialintresse och grävde ner mig i ett litet begränsat område i gränstrakterna mellan Italien och Slovenien. Lägg till en vurm för det skeva och skruvade och plötsligt befinner du dig rätt långt ifrån den ursprungliga tanken med bloggen. Kanske kan en tur tillbaka till rötterna - med ett lite förändrat perspektiv - sätta fart på skrivandet igen.

Och vad kan väl ligga närmre Billigt Vins rötter än danska snabbköp. Superbest.

Båda kvällens viner kostar 66.66 DKK, eller 200 kr för ett tre-pack. De kommer från välrenommerade producenter och är båda blandningar på nebbiolo, dolcetto och barbera. De inbördes proportionerna anges inte. Pelisseros Barlet är jäst o lagrad på ståltank. Giovannis Rossos Langhe Rosso är delvis lagrad på botti. Inget av vinerna är särskilt kul i rumstempratur. Vid sådär 14 grader däremot så visar de upp sig från sin bästa sida. Två omedelbart tilltalande viner med massor av avväpnande charm och naturligtvis gör de jobbet vid matbordet på ett förtjänstfullt sätt. Giovanni Rossos tolkning är den mest direkt omedelbara av vinerna. Rakt och rättframt med generösa mängder av pigg, saftig bärfrukt, mjuk munkänsla och bra syra. Läckert läskande och fungerar precis som en beaujolais, valpolicella eller bardolino. Perfekt till i stort sett allt jag äter måndag till torsdag. Pelisseros variant har en anings aning mer djup, komplexitet och struktur. Bären kompletteras med lakrits och mineraler, lite extra skjuts i syrorna och mer distinkta tanniner.




1 kommentar:

Finare Vinare sa...

Skönt att du är tillbaka, Ingvar. Och lyxigt att få den efterfrågade rapporten serverad på det här viset!